Ahneusko meitä kantaa

20.2.2012

Ahneusko meitä kantaa, pohdittiin ravintola Kaisaniemessä Suomalaisen Naisliiton iltapäiväseminaarissa helmikuun ensimmäisenä lauantaina. Kireästä pakkasesta huolimatta paikalle uskaltautui yli sata naista.

Rohkeus palkittiin.

Tänä vuonna seminaarin teemana oli  ajankohtainen aihe: ahneus. Sen pohjusti rahamaailman hyvin tunteva kauppatieteiden tohtori  Sirkka Hämäläinen, joka puhui tulonjaon ja kasvun yhteyksistä. Rahateemaa jatkoi kuluttamisen häpeästä juuri väitellyt Pirkko Talvio. Vastuullisen sosiaalisen median puolestapuhuja verkkotuottaja  Veera Juvonen  kertoi, miten maailma voidaan syödä paremmaksi. Lopuksi muun muassa ahneutta ja vastuullista kuluttamista miettinyt filosofi Eero Ojanen pohti, mitä merkitsi hänen puheensa otsikko Filosofi ei halua rikastua sekä mitä talous, kohtuus ja hyvyys nykyihmiselle merkitsevät – tai mitä niiden pitäisi merkitä. Tilaisuuden juonsi Helsingin Osaston jäsen Anneli Mäkinen.

Kaisaniemen ajankohtaisseminaarit  ovat avoimia  kaikille aiheesta kiinnostuneille. Sen järjestävät Suomalainen Naisliitto ja sen Helsingin Osasto. Jokaisen esitelmän jälkeen  varataan aikaa keskusteluun, sillä naisliittolaisilla on halu ja taito kysyä vaikeistakin asioista.  Puolivälissä on virkistystauko, jolloin osanottajat voivat norjistaa jäseniään ja ravita kehoaan lohisopalla,  kahvilla ja  Runebergin tortulla. Naisellista liikuntaa ohjasi tänän vuonna Sara Svedström, joka oli suunnitellut Naisliitolle oman liikuntaohjelman  Kantelettaren ”Tulkaa tytöt yötulille” innoittamana.

Esiintyjien puheenvuoroihin voi tututua tarkemmin  Suomalaisen Naisliiton Etusivulla.