Tämän vuoden retkillä kuljettiin Marskin ja aatelisherrojen jäljillä

9.6.2013
By

Lauantaina 24.5. lähdettiin kevätretkelle  kohteena Riihimäen lasimuseo. Opastetulla kierroksella tutustuttiin sekä perusnäyttelyyn että vaihtuviin näyttelyihin. Matkaa jatkettiin Marskin majalle Lopelle, jossa kuultiin sen historiasta ja syötiin lounas.  Majalta poikettiin vielä kartanoputiikki Punaisessa torpassa.

Lauantaina 30.8. suunnattiin matka aatelisherrojen jäljille Kuninkaantielle.  Lohjalta bussiin tuli mukaan opas, joka kertoi matkalla Mustion linnaan Arvid Järnefeltistä ja Lohjan seudun historiasta. Mustion linnaan tutustuttiin sikäläisen oppaan ohjaamana ja katseltiin myös linnan upeaa puutarhaa. Fiskarsissa ruokailtiin ja kierrettiin vähän liikkeissä. Billnäs katsottiin bussista. Tenholan vanha kirkko oli mielenkiintoinen kohde kirkkomaata myöten. Retki päätettiin Mellangård Honungin hunajatilalla. Siellä juotiin kahvit, kuultiin hunajan tuotannosta ja tehtiin ostoksia. Aika monella oli kotiin vietäväksi purkki hunajaa.

Viime syksynä 2013 presidenttien maisemissa

Osaston syysretki 2013 suuntautui Varsinais-Suomeen, Askaisten Louhisaareen ja Naantalin Kultarantaan, presidenttien maisemiin.

Koko päivän matkalle lähdettiin lauantaina 31.8.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli Muurlan lasimyymälä. Marsalkka Mannerheimin lapsuudenkodissa Louhisaaressa puolelta päivin. Opastettu kierros alkoi toisesta kerroksesta. Louhisaaren kartanokahvilassa syötiin vielä lounas.

Naantaliin presidenttien kesäpaikkaan lähdettiin kello 14.15. Oppaan opastuksella tutustuttiin Kultarannan puistoon tunnin ajan.

Paluumatkalla pysähdyttiin Tuorlan majatalossa Piikkiössä.  Helsinkiin palattiin illalla seitsemän jälkeen.

Matkan onnistuneesta järjestelystä vastasi Kati Honkavaara.

Kevätretkellä 2013 käytiin Arabiassa

Osaston kevätretken kohteena 2013 oli Arabiakeskus Helsingissä.

Tutustuimme Arabian keramiikkatehtaaseen ja museoon. Iltapäivällä retkeä jatkettiin Tapio Wirkkalan puistoon. Opas esitteli myös Arabianrannan asuinalueen taideteoksia.