Elokuva voi auttaa näkemään oman elämän uusin silmin

10.3.2013
Elokuva, elävä kuva vaikuttaa katsojaan valtavan positiivisesti, vakuutti huhtikuun lopun Minna Canth -seminaarissa näyttelijä, elokuvaohjaaja ja muusikko Mari Rantasila. Hän arveli, että elokuva voi tuoda kuvia seuraavan omaan elämään ihan uusia näkökulmia. Siitä saa voimaa, uskoa ja uskallasta tehdä päätöksiä. Television passivoivaan vaikutukseen hän ei uskonut.
Omissa ohjaustöissään Rantasila sanoi halunneensa kertoa etenkin tyttöjen tarinoita, niitä kun on poikien kertomuksia vähemmän. Hän korosti myös satsaamista laatuun. Se on yleisön kunnioittamista.
Rantasila puhui Suomalaisen naisliiton noin 100 seminaarilaiselle elävästä kuvasta lapsen ja perheen elämässä.
Lauantai-iltapäivän neljän puhujan joukossa oli toinenkin näyttelijä, professori Hannu-Pekka Björkman. Hän muistutti kuulijoita taiteen valtavasta voimasta.
Jokin taideteos voi tyrmätä katsojan tai kuulijan äkillisesti niin, että henki salpautuu ja tasapaino horjuu. Taiteesta nauttija on joutunut Stendhal-syndrooman valtaan, taidenautinto on vyörynyt yli äyräiden.
- Taide herättää äärimmäistä hurmiota ja myös äärimäistä vihaa, Björkman huomautti.
Björkman marssitti kuulijoiden eteen myös vuosisatojen takaiset narrit, kun hän ruoti taiteen ja taiteilijan vapautta ja vastuuta. Tabuja rikkovan taiteilijankaan vapaus ei voi olla absoluuttista. Hänellä on vastuu aikalaisiaan kohtaan ja ympäristökin asettaa rajansa.
Professori Anneli Kauppinen puolestaan muistutti meidän monien iloksi, että luonteva kieli ei ole siloista kuin kirjakieli. Aika erikoisena pidetään sitä, joka yhdenkin päivän mittaan puhuu joka tilanteessa kirjakieltä.
Äidinkieli ei ole Kauppisen mukaan synnynnäinen lahja, vaan se omaksutaan kasvun myötä. Puolet maailman ihmisistä hän luokitteli kaksikielisiksi äidinkieleltä. Nykytutkimuksen mukaan kaksikielisyys voi olla etu, se saattaa hidastaa Alzheimerin tautia.
- Musiikin kokeminen on prosessi, jossa sekä keho että mieli aktivoituvat ja auttavat ihmistä saamaan yhteyden ja kosketuksen itseensä, vakuutti seminaarissa musiikkiterapeutti, musiikin maisteri Taru Koivisto.
 Yhteys syntyy hyvin vaikeissakin tilanteissa. Hän todisti tämän videolla, jossa synnytyksessä aivovamman saanut mies näytti, millainen aarre musiikki hänelle on.
Päivän teemana oli taide antaa ja kantaa. Salintäysi yleisö oli siitä vakuuttunut kuunneltuaan neljä hienoa puheenvuoroa.
Loppuillan väki vietti konsertissa, teatterissa tai Naisliiton Aurorankadun tiloissa keskustellen.
Suomalaisen naisliiton kevätkokous pidettiin sunnuntaina 28. huhtikuuta.
Syksyn Minna Canth -seminaari on Hämeenlinnassa.
Lue lisää Suomalaisen naisliiton nettisivuilta www.naisliitto.fi