Koteja ja Hämeenlinnaa

21.1.2013

Syyskuussa tutustumme kahteen kotimuseoon

Keskiviikkona 11.9. aloitamme retken kello 15 Virkki-säätiön kotimuseosta. Käsityöneuvos Tyyne-Kerttu Virkin koti on osoitteessa Merikannontie 3 B 32, ravintola Mestaritallia vastapäätä.

Museo heijastelee 1940- ja 1950- lukujen sisustusihanteita. Asuntoa esiteltiin 1957 Omin käsin -lehdessä. Artikkelin mukaan  virkanaisen edustuskoti on saatu viihtyisäksi kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Leimaa antavana piirteenä lehti piti värien, muotojen ja eri tyylisuuntien sulautumista harmoniseksi kokonaisuudeksi. Jutussa arveltiin, että vaikka sisustuksessa on suoriuduttu harvoilla huonekaluilla, ne palvelevat sitä tarkoituksenmukaisemmin kodin haltijaa. Ilmavuuden tuntua ei ole unohdettu, ei liioin kaihdettu asettamasta kaikkein uudenaikaisinta arvokkaan esineistön vierelle.

Reilun tunnin opastus maksaa 5 euroa. Jokainen maksaa sen itse.

Virkin museosta siirrymme Reitz-säätiön museoon, Apollonkatu 23 B 64. Ravintola Elite on samassa talossa. Opastettu kierros alkaa klo 17.00 ja kestää n. tunnin.

Rakennusmestari Lauri Reitz keräsi taide- ja antiikkiesineitä, jotka ovat nähtävissä hänen kotonaan. Kokoelmissa on suomalaista 1800-luvun maalaustaidetta, antiikkihuonekaluja, aseita ja posliinia 1500-1800-luvuilta.

Sisäänpääsymaksua ei ole.

Molempiin museoihin otetaan vain 15 henkilöä. Ilmoittautuminen 5.6 mennessä sihteerille.

Itkosen Hämeenlinna

Teatteri-ilta on keskiviikkona 18.9. Q-teatterissa Tunturikatu 16 esitetään kello 19 Hämeenlinna-näytelmä.

Juha Itkosen kirjoittama ja Jussi Nikkilän ohjaama näytelmä kertoo melko tavallisesta suomalaisesta kaupungista ja melkein kaiken kestävistä perhesuhteista.

Toukokuun puolivälin Aamulehdessä Itkonen sanoi saaneensa näytelmän äskettäin valmiiksi. Sen harjoitukset alkavat toukokuussa. Niissä kirjailija aikoo olla mukana. Ensi-ilta on syyskuussa. Hämeenlinna on Itkosen kolmas näytelmä. Kaupunki on hänen syntymäpaikkansa. Nykyään Itkonen asuu Helsingissä.

Rooleissa ovat Lotta Kalhua, Hannu Kivioja, Elena Leeve, Pirjo Lonka, Sanna-Kaisa Palo ja Eero Ritala.

Ilmoittautumiset ja maksut 22 euroa viimeistään 5.6. mennessä sihteerille mieluiten sähköpostitse naisliitto@kolumbus.fi tai puh. 0440 699277. Osaston tili on FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite on 31 888.

Paikkoja on varattu 20. Liput lunastetaan vain niille, jotka ovat hoitaneet maksun eräpäivään mennessä.

Hämeenlinna sopii hyvin syksyn ohjelmistoon, onhan Minna Canth-seminaarikin Hämeenlinnassa lokakuussa.

Tikkasten rakkaussota

Keskiviikkona 23.10. on tarkoitus mennä Kansallisteatteriin. Sen pienellä näyttämöllä esitetään kello 19 näytelmä Vuosisadan rakkaustarina.

Märta ja Henrik Tikkasen ”rakkaussota” on koko maailmankirjallisuuden mittakaavassa ainoalaatuinen kirjailija-avioparin dialogi, jonka hätkähdyttävä rehellisyys ja avoimuus puhuttavat edelleen. Draaman pääosaan nousevat kolmen sukupolven naiset – isoäiti Emma, äiti Margit ja Märta itse. He kaikki taistelevat oman elämänsä tasa-arvoisen oikeutuksen puolesta.

Näytelmä on koottu Tikkasten omaelämäkerrallisista  ja historiallisista teoksista, jotka rakastavat ja riitelevät keskenään toisiaan kommentoiden ja täydentäen. Dramatisointi on Seppo Parkkisen ja ohjaus Kaisa Korhosen.

Tarkemmat tiedot tulevat seuraavassa jäsenkirjeessä.